En jazz-koks erindringer

tapas jazz

Det hele startede i 1955. Det år jazz-kokken blev født i Odense i februar, uvidende om hvilke vidunderlige eksistentielle og æstetiske musikoplevelser, der ventede ham 40 år senere i Holbæk Jazzklub. Samme år startede Holbæk Jazzklub uden han anede, at 1955 var et skæbneår for ham og Holbæk Jazzklub. Mange er de store navne, utallige er de store musikalske jazzoplevelser, utallige og ufatteligt gode er de timer kokken og køkkenjobberne har hygget os i køkkenet med alle jer dejlige musikere fra ind- og udland.

I starten af 90’erne, da jeg var blevet lidt træt af rockmusikken og opdagede jazzen i Gendarmergården om lørdagen, hang jeg en del ud med Niels Møller. Jazzen flyttede senere til Underhuset stadig lørdag middag/eftermiddag. Da Jazzklubben genopstod i 1995 meldte jeg mig til at være med til at sælge øl i baren en gang imellem! Jeg havde besluttet, at jeg ikke ville sige noget om, at jeg kunne lave mad, da jeg havde rigeligt at gøre med mit diner transportable. Det hele skulle jo ikke gå op i mad! Senere greb det om sig, og Niels Møller blev som jeg, suget ind i køkkenet, som trukket af en undervandsjazzstrøm. Vi kunne ikke stå imod. Mange har de timer været, hvor Niels og jeg har hygget os i køkkenet med madlavning, jobbere, musikere og efterfølgende på Underhuset, hvor vi har evalueret koncerten. Tit har vi startet med at vælge og smage vin i Grand Vinhandel allerede fredagen før, fredagen før og fredagen efter. Ære være hans minde (Niels Møller døde i 2004).

Mange musikere kan nævnes, men især husker jeg Alex Riel med benene i hvileposition op ad væggen inden koncerten, NHØP`s venlige væsen, Jerry Bergonzi, Radioens Tørstige Big Band, snegle til Kasper Tranberg, sjove tegninger fra Benjamin Koppel og Carl Quist Møller, udbenede vagtler til Doky Brothers, hvor Niels Lan Doky lå og hvilede sig på to stole i kantinen inden middagen, den varme glæde og forventning fra Chris Minh Doky, krebs til Caroline Henderson, knus fra Cæcilie Norby, Katrine Madsen, Trine-Lise Væring, Lisbeth Diers, Lisa Nilsson og Sanne Salomonsen – og især Jonas Johansen. Formidabelt, ekvilibristisk og exorbitant guitarspil fra Jacob Fischer, Søren Lee, Uffe Steen, Poul Halberg, Ulf Wakenius, Bjarne Roupé, Wayne Krantz og Per Gade. Jazz-kokken har overvejet at opgive sit eget guitarspil, sælge guitarerne eller at begynde at øve sig.

Det har været fantastisk at glæde sig til musikken, og høre musikerne glæde sig til maden. Det har været stort at få de mange hilsner til jobberne og kokken i gæstebogen.
Det er svært at vælge en enkelt koncert ud som den bedste, men det der har vakt store emotionelle og æstetiske erindringer var at høre basspillet fra NHØP og Steve Swallow, stemmepragten fra Sanne Salomonsen, Katrine Madsen og Cæcilie Norby, der sluttede sin koncert med”Life on Mars”, så man kunne høre en knappenål falde til gulvet og ingen turde trække vejret bagefter. Det har været fantastisk at høre Carsten Dahls følsomme klaverspil, selvom han synger med!

Det har været berigende at møde musikere fra Skandinavien med underlig accent, at skulle tale med italienere, franskmænd, en afroamerikaner der talte tysk, spaniere og franskmænd, der talte dansk, en med turban, en afrikaner med rastafari, og en med leopardhat fra Danmark. Vi har grinet i køkkenet når Adam Nussbaum har sagt om maden, at” det er som sex, jeg vil ikke høre om det, jeg

vil ha det!” Det har været sjovt at lave madpakker til argentinere, og canapeér til sponsorer samt sauce til jobberne. Vegetarer, veganere, ”tåler ikke krebsdyr”, ”spiser ikke svinekød”, ”drikker ikke før vi spiller” – men altid hyggeligt selskab, stor taknemmelighed for maden og altid stor begejstring for musikken. Kresten Osgood er holdt op med at spise lige inden han kommer til Elværket, men han spiser gerne efter koncerten!
Den varme og nære stemning fra køkkenet har forplantet sig til de fantastiske musikalske oplevelser, vi har fået fra scenen mellem spisningerne.
En stor tak til Flemming Højmann for hans store og utrættelige indsats for kvalitet og store eksperimenterende uforglemmelige oplevelser.
Et stor tak til Karen og alle de andres utrættelige indsats for Holbæk Jazzklub og store tålmodighed med jazz-kokken.

Michael Jurcenoks